Afvallen zonder extra te hoeven sporten

niet sporten

Kun je ook afvallen zonder extra te hoeven sporten en een bepaald dieet te volgen? Met andere woorden kun je ook  afvallen door je eigen eetpatroon iets bij te stellen zonder daarvoor allerlei rigoureuze maatregelen te nemen? In dit artikel ga je het lezen.

Is afvallen zonder sporten ook mogelijk

Veel mensen zijn bezig met afvallen, daarom is er ook al heel veel over geschreven. Eens in de zoveel tijd is er weer een nieuwe hype of een nieuwe goeroe die een dieet verzonnen heeft en populair is. Maar kan je ook afvallen zonder al die middeltjes en eetvoorschriften waar je eigenlijk niet op zit te wachten?

Zelfs zonder al die extra inspanningen kun je gewicht verliezen, je fitter voeler en meer tevreden zijn met jezelf. Je moet daarbij wel de tijd nemen om af te vallen, maar het resultaat is dan ook veel langduriger. Het overgewicht zat er ook niet binnen een dag, dus verwacht dan ook niet dat je het binnen een maand of 6 weken allemaal kwijt zult zijn. Door discipline kun je met gemak 1 kilo per week kwijtraken, zonder risico dat het jojo-effect op de loer ligt als je even een keer snoept of teveel eet.

Hoe werkt de methode zonder sporten

Simpelweg gewoon minder eten en letten op wat je eet. Nog steeds gaat ieder pondje door het mondje. Sommige mensen zullen claimen meer aanleg te hebben dan anderen, maar bij nader onderzoek bleek vaak dat ze toch echt meer of stiekem aten. Ook een verschil in de hoeveelheid dagelijkse beweging kan veel uitmaken.

Wat kun je makkelijk zelf doen?

Zes dagen per week niet meer dan 1500 calorieën eten, hiervoor mag je nog best veel eten maar val je wel gestaag mee af. een dag in de week mag je eten wat je wilt, maar dit is zonde als je graag wat sneller gewicht wilt verliezen. Na ongeveer 3 maanden kun je op deze manier je gewenste gewicht bereiken. Dat hangt natuurlijk wel een beetje af van wat iemand weegt, 50 kilo afvallen in 3 maanden is wat veel, maar 10 tot 15 kilo is zeker haalbaar voor mensen die tussen de 80 en de 120 kilo wegen.

Ben je eenmaal op je streefgewicht, dan mag je 2 dagen van de week eten wat je wilt en de overige 5 eet je nog steeds 1500 calorieën, zo blijf je in balans.

Wat mag je eten om niet boven de 1500 calorieën te komen?

Hoe voorkom je dat je teveel eet op de doordeweekse dagen?

  1. Neem maximaal 2 boterhammen bij de lunch, een stuk fruit en wat zuivel. Eet geen fast food zoals kroketten en frikadellen op brood.
  2. Neem magere recepten en schep maximaal 1 bord vol. Zorg daarbij dat je 2 keer zoveel groenten als andere voedingsmiddelen hebt. Bijvoorbeeld een kwart rijst, een kwart vlees en de helft groenten. Kies voor magere recepten en mager vlees, zoals kip of biefstuk.
  3. Drink zoveel mogelijk water in de vorm van thee of koffie. Dit dan wel zonder suiker of melk. Probeer na het avondeten niet meer te snoepen, wordt je flauw kies dan voor tomaatjes of plakjes komkommer, een mandarijn of een klein doosje rozijntjes.

Afvallen zonder sporten?

Je kunt zeker afvallen zonder te sporten, minder met eten en je zult zien wat je kunt bereiken. Discipline is echter wel het toverwoord hier. Als je al sportte, blijf je dit natuurlijk gewoon doen, want sporten is naast dat het goed is ook gewoon leuk.

Gewicht verliezen door het huishouden

Veel mensen sloven zich dagelijks uit in de sportschool. Elke spiergroep wordt apart getraind om tot een mooi resultaat te komen en dit lukt natuurlijk ook wel. Er is echter een veel simpelere manier om in vorm te komen. Namelijk je huishouden doen! Je verbrand er niet alleen calorieën mee, maar je krijgt ook meteen een schoon huis. Twee vliegen in een klap dus. Ook tuinieren helpt je om extra energie te verbranden.

Kun je echt afvallen door meer aan je huishouden te doen

huishouden

tijdens het doen van het huishouden, denk aan ramen zemen, stofzuigen, de badkamer boenen, maak je bewegingen die vergelijkbaar zijn met de sportschool. Je kunt dus prima een uur lang je huis gaan soppen in plaats van naar de sportschool te hoeven. Als je stofzuigt gebruik je andere spiergroepen dan als je aan het opruimen bent of je muren in de keuken een sopje geeft. Wat extra fijn is , is dat een schoon opgeruimd huis ook voor een opgeruimde geest zorgt en je stress niveau zal dalen. Zelf vind ik het heerlijk om het huishouden te doen, ik kan dan goed nadenken en zie het huis opknappen. Dat maakt me blij. Ook zul je door het sporten in te ruilen voor het huishouden tijd overhouden voor andere dingen. Natuurlijk kun je heus nog wel naar de sportschool gaan, maar kies dan voor een les voor leuke muziek of omdat je samen met een vriendin sport.

Hoeveel energie kun je verbranden door het huishouden te doen

  • Simpelweg kun je stellen dat je ongeveer 200 calorieën verbrand als je een uur aan het stofzuigen bent, aan het dweilen of aan het strijken. Het is iets minder dan dat als je een zware les in de sportschool volgt, maar vaak ben je ook iets langer bezig als je je gehele huis aan het doen bent. Pak  dan eens alle ramen en een andere keer alle wc’s en badkamers. Je hoeft niet steeds hetzelfde in huis te doen.
  • Ben je binnenshuis klaar? Kijk dan eens buitenshuis. Een uur grasmaaien kan je al 400 calorieën opleveren. Dit is net zoveel als een uurtje fietsen.
  • Een absolute topper is het wassen van de auto. Wrijf goed in en uit. Hierdoor zul je je armen sterk aan het werk zetten. Maar ook als je de wielen gaat schoon maken, zit je op je hurken en dit kost veel energie voor de benen. Al met al kan het calorieverbruik oplopen tot 500 calorieën per uur. Voortaan dus weer zelf je auto wassen.

 Tips om meer energie te verbranden tijdens het huishouden

  1. Neem niet onnodig veel pauzes, juist als je hartslag hoog is, zul je meer calorieën verbranden. je mag het best warm krijgen, dan weet je dat je goed bezig bent.
  2. Tijdens bepaalde klusjes zoals het afwassen of strijken kun je nog extra beenoefeningen doen. Ga bijvoorbeeld op je tenen staan voor een extra kuitoefening.
  3. Zet lekkere muziek op en maak af en toe een extra beweging tijdens het schoonmaken. Dit motiveert om nog even verder te gaan.

 

Hoe kun je je gezondheid snel verbeteren?

Om ons lichaam gezond te houden zijn we afhankelijk van de juiste voedingsmiddelen en vitaminen. Ook supplementen innemen kan hierbij helpen. Het best is echter om het juiste dieet te volgen en alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Welke voedingsmiddelen zou je nu echt moeten eten om er zeker van te zijn dat je alles binnenkrijgt? Vind hieronder een lijst en nog meer handige tips om je gezondheid snel te verbeteren.

gezondheid

Tips voor een optimale gezondheid

  • Eet dagelijks omega 3 vetzuren. Deze vetten zijn belangrijk voor hart- en bloedvaten en verminderen de kans op aandoeningen hierbij aanzienlijk. Omega 3 vetzuren kun je vinden in sardines, makreel en zalm.
  • Eet vaak Vitamine A. Dit is goed voor de ogen en houdt ze in een goede conditie. Ook kun je aan vitamine A komen door bètacaroteen te eten. Betacaroteen is namelijk een voorloperstof van vitamine A. Dit zit bijvoorbeeld in worteltjes, broccoli andere groene bladgroenten.
  • Zorg dat je voldoende calcium binnenkrijgt. Dit is goed voor je botten. Dit krijg je binnen door het eten van verse groenten en fruit.
  • Vitamine C is een belangrijk vitamine voor herstel van wondjes en ziekten. Het bevordert de zuurstoftoevoer naar de huid en ook herstelt littekenweefsel beter. Vitamine C zit in fruit, zoals sinaasappels, mandarijnen, grapefruits, maar ook in kiwi’s.
  • Eet vaak zink. Dit is goed voor het libido, de spermavorming en de hormoonhuishouding. Zink zit in oesters, kip en mager rundvlees.

Extra tips om je gezondheid snel te verbeteren

  1. Slaap dagelijks minimaal 8 uur. Als je uitgerust bent kun je de dag veel beter aan. Hierdoor heb je minder trek in snacks om je energiek te blijven voelen. Als je de gehele dag suf voelt, dan eet je vaker slechte tussendoortjes. Voldoende rust voorkomt dit.
  2. Drink veel water. Om afvalstoffen af te voeren, moet je voldoende water drinken. Ook hoofdpijn kun je hiermee voorkomen.1,5 liter is echt wel voldoende, 4 liter water drinken is echt niet nodig.
  3. Doe dingen die je leuk vind, ga lekker sporten of wandelen of winkelen. Als je dingen doet die je leuk vind verklein je de kans op een depressie. Ook een huisdier kan hierbij helpen.
  4. Probeer elke dag 1 keer totaal te ontspannen. Gebruik dit moment om weer op te laden en je gedachten even te verzetten. Dit kun je bereiken door een voetbad, in bad gaan, even een tukje doen.
  5. Breng tijd door met vrienden en familie. Voorkom dat je geïsoleerd raakt, lach en maak plezier.
  6. Blijf in beweging, elke dag minimaal 30 minuten bewegen en drie maal per week intensief sporten houdt je lichaam gezond en voorkomt overgewicht.