Afvallen rondom de feestdagen

Het is weer de tijd van het jaar, de feestdagen komen eraan en dat betekent dat je waarschijnlijk wel wat lekkere hapjes gaat eten met vrienden en familie. Natuurlijk mag je wel eens zondigen, zeker tijdens de kerstdagen. Toch is het handig tijdens die dagen je gewicht in de gaten te houden, zeker als je met een afvalpoging bezig bent.

Hoe verder na de feestdagen

Als je na de feestdagen nog niet op je streefgewicht bent gekomen, is het een kwestie om de draad weer succesvol op te pakken en weer verder te gaan met je afvalpoging. Vind hieronder wat tips om je te helpen snel wat gewicht te verliezen.

Tip 1. Stop met alcohol drinken

Een crash dieet werkt veel beter als je er geen alcohol bij drinkt. Alcohol is ongezond voor het lichaam en met name voor de lever. Door de alcohol kan het de lever de gewone taken niet meer uitvoeren, zoals het vetverbrandingsproces stimuleren. Daarnaast bevat alcohol veel calorieën, die kunnen worden opgeslagen in de vorm van vet, als je lichaam de energie niet nodig heeft voor de dagelijkse energieverbranding.

alcohol tijdens de feestdagen

Stop met alcohol

Tip 2. Slaap voldoende

Slaap is een heel belangrijke factor tegen overgewicht. Mensen die moe zijn eten vaak meer en ongezonde snacks. Ook heb je bij een korte nacht, meer tijd om te eten. Dit wordt veroorzaakt door een verhoogd niveau van het hormoon cortisol. Cortisol stimuleert de eetlust. Door minimaal 7 uur te slapen hou je je cortisol niveau in de hand. Tevens kun je beter snacks en allerlei andere lekkernijen weerstaan als je voldoende slaap gehad hebt.

Tip 3. Drink meer water

Drink water in plaats van allerlei andere sappen. Vruchtensappen en koolzuurhoudende dranken bevatten aardig wat calorieën, waardoor het drinken van water een behoorlijk effect op je gewicht kan hebben. Water kun je ook in de vorm van thee drinken.

Tip 4. Mijd slechte vetten, maar eet goede vetten

Veel mensen denken dat vetten slecht zijn. Het is echter heel slecht om alle vetten uit je voeding te schrappen. Bepaalde vitaminen kun je niet opnemen zonder vet, zoals vitamine A, D en E. Verzadigde vetten zijn echter wel slecht voor het lichaam en veroorzaken een toename van slecht cholesterol. Onverzadigde vetten daarentegen verlagen juist de hoeveelheid slecht cholesterol en houden de vaten soepel. Onverzadigde vetten zitten in bijvoorbeeld vis of noten.

Tip 5. Eet veel eiwitten

Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstoffen van het lichaam, ze zorgen echter ook voor een vol gevoel en minder trek in snacks. Als je voldoende eiwitten eet tijdens een dieet, zul je geen spierweefsel verliezen en je stofwisseling zal op peil blijven. Dit zijn allemaal voordelen die je hebt door eiwitten te eten. Je zult daarom vast wel eens een eiwit dieet voorbij hebben zien komen. Eiwitten bevatten daarnaast ook nog eens minder calorieën dan vetten. Eet dus voldoende eiwitten, deze kun je vinden in vlees, het liefst mager, zoals kipfilet of biefstuk, maar ook in kwark en in eieren, dan wel het eiwit.
Met bovenstaande tips kun je een heel eind in de goede richting komen. Wil je meer lezen over diëten? Kijk dan hier verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>